Batch File Programming

آموزش ساخت و استفاده از بچ فایل های مختلف

Batch File Programming

آموزش ساخت و استفاده از بچ فایل های مختلف

فایل بچ چیست؟

چهارشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۵۶ ب.ظ

بچ فایل چیست؟                                                           

 

بچ فایل یک فایل متنی است که شامل یکسری دستورالعمل های خاص است.که هدفی را دنبال میکند.

با دستور echo شروع شده و با Exit پایان می یابد.این فایل با پسوند bat. ذخیره میشود.

یک Batch File، فایلی با ماهیت متنی است که دستورات خط به خط در آن قرار داشته و به ترتیب و پشت سر هم به اجرا در می آیند. این فایل ها دارای پسوند BAT و یا vbs و ... هستند. فایل هایی از این نوع به وسیله واسطی شناسایی و اجرا شده که توسط فایل سیستم ایجاد شده و مفسر فرمان نامیده می شود...                                                                

                                                                                                                                                   

ساختن یک Batch File بیش از باز کردن یک ویرایشگر متنی مانند Notepad، وارد کردن دستورات و ذخیره کردن فایل با پسوند BAT نیست. دستورات اغلب بسیار ساده هستند و نیازی به یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید نیست. البته افرادی که به دنبال چالش هستند، می توانند با ریزه کاری های موجود در انشعاب ها (Branches) و حلقه ها (Loops) خود را سرگرم کنند. در اینجا تمرکز ما برای انجام کارهای روزمره است. مواردی مانند روتین های ساده نگهداری سیستم و مدیریت فایل از این جمله اند.البته اجرای یک Batch File به سادگی با کلیک بر روی آن صورت می گیرد. همچنین این فایل ها را می توان در محیط Command Prompt و در قسمت Run موجود در منوی Start نیز به اجرا درآورد.
مدیران سیستم ها و و کاربران حرفه ای از سودمندی Batch File ها به خوبی آگاهند اما عموماً کاربران متوسط با آنها کمتر آشنا بوده و یا توانایی اجرای یک اسکریپت را ندارند. هرچند که Batch File ها می توانند کاملاً پیچیده بوده و برای مدیریت سیستم ها و شبکه های پیچیده مورد استفاده قرار گیرد، در عین حال می توانند بسیار ساده و خلاصه نیز باشد.

در این وبلاگ هدف ما آگاه کردن شما خوانندگان جویای علم با بخشی کوچک از دنیای بیکران کامپیوتر و برنامه نویسی یعنی بچ فایل هاست.

 

  • ۹۵/۱۲/۰۴
  • arshia monjezzy

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی